Uw winkelwagen bevat geen artikelen.
Uw winkelwagen bevat geen artikelen.
Zowel benzine- als elektrische auto's kunnen vlam vatten wanneer ze betrokken zijn bij grote ongelukken, maar het blussen van deze 2 voertuigen verdiend een andere aanpak. Om een brand in de accu van een elektrische auto te kunnen blussen, is namelijk veel water nodig; al gauw zo’n 10.000 liter. Dit betekent dat er een tweede bluswagen moet uitrukken. Bovendien is het oppassen geblazen omdat de auto onder stroom kan staan.
In het onderzoek ‘Emergency Response to incidents involving electric vehicle battery hazards’ voerde de Fire Protection Research Foundation (een onderzoeksafdeling van de NFPA) verschillende tests uit met betrekking tot de lithium-ion hoog voltage accu’s. Deze accu’s werden geplaatst in trainingsvoertuigen. Soms toegankelijk voor de hulpverlener, soms ontoegankelijk.
Uit een rapport dat de Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB) blijkt nu dat de accu van het voertuig na het blussen tot tweemaal toe in brand is gevlogen. Dit gebeurde eenmaal tijdens het wegslepen van het voertuig van de plek van het ongeval en eenmaal op de parkeerplaats van het schadebedrijf waarnaar het voertuig is weggesleept. De Nederlandse brandweer gebruikt waterbakken om het brandende voertuig ruim 24 uur in te laten om er zeker van te zijn dat een herontsteking niet nogmaals voorkomt.
Sommige branden zijn niet te voorkomen, maar er is er één die u gemakkelijk kunt voorkomen. Voorkom het gebruik van een verlengkabel op uw laadkabel, wees verstandig en koop een langere laadkabel.