Uw winkelwagen bevat geen artikelen.
Uw winkelwagen bevat geen artikelen.
Het is een vraag die bij heel veel mensen in hun hoofd rondspookt. Het rijden van een elektrische auto lijkt in eerste instantie de oplossing om milieuvervuiling tegen te gaan omdat het zo lijkt dat deze geen schadelijke stoffen uitstoot, maar is dit wel zo? Niet alleen het rijden van een auto produceert schadelijke afvalstoffen maar ook de productie weegt hierin zwaar in mee. De productie van een accu en het opwekken van elektriciteit kost eveneens een hoop CO2 uitstoot. Maar is het meer of minder dan dat van een brandstofauto uitstoot?
Het is een lastig te beantwoorde vraag maar tegenwoordig is er wel zo veel over duidelijk dat er conclusies getrokken kunnen worden. Klimaatneutraal is het rijden van een elektrische auto in ieder geval niet. Bij de productie van de auto en het opwekken van de elektriciteit wordt er indirect al CO2 maar ook stikstofoxide (NOx) geproduceerd. Daarnaast produceert een elektrische auto net zoals een auto die op een fossiele brandstoffen rijdt fijnstof. Fijnstof zijn microscopisch kleine deeltjes die voor gezondheidsschade kunnen zorgen. Slechts een klein deel hiervan is afkomstig uit de motor en het grootste deel ontstaat door slijtage aan de remmen en banden. Doordat elektrische auto’s ook op de motor afremmen om zo weer de accu op te laden hebben deze auto’s vaak minder slijtage aan de remmen. Al met al heeft een elektrische auto tussen de 25 tot 40 procent minder fijnstofuitstoot.
In Nederland wordt er nog steeds maar een klein percentage van al onze energie op een duurzame manier opgewekt, namelijk maar 8,6 procent. Dit betekent dat er nog meer dan 90 procent overblijft waarbij tijdens het winnen van de energie schadelijke afvalstoffen ontstaan. Eveneens geldt dit voor de productie voor de brandstoffen van benzine- en dieselmotoren. Als je een eerlijke vergelijking wilt maken moet dit alles worden meegewogen. De totale uitstoot van het begin tot het einde van dit proces wordt ook wel de well to wheel-uitstoot genoemd. Uit onderzoek van TNO blijkt dat de WTW-uitstoot van een elektrische tot wel vier keer lager is dan bij een reguliere auto.
Zoals hierboven al even besproken wordt er niet alleen bij het rijden van een auto CO2-uitgestoten. Maar ook tijdens de productie van de auto komt er CO2 vrij. De productie van een elektrische auto en een brandstofauto verschillen niet dramatisch van elkaar alleen de productie van het accupakket veroorzaakt aanzienlijk meer CO2 uitstoot.
De productie van een elektrische auto is hierdoor op het moment dat deze in de showroom staat meer milieubelastend dan een brandstofauto. Een elektrische auto stoot natuurlijk tijdens het rijden geen CO2 meer uit waar dat met een brandstofauto wel het geval is. Uiteindelijk ligt het kantelpunt op ongeveer 39.000 kilometer bij een middelgrote auto. Dit betekent dat een elektrische auto vanaf dit moment een kleinere CO2 voetafdruk achterlaat. Met een gemiddelde levensduur van een auto van zo’n 220.000 kilometer heeft een elektrische auto onder aan de streep tussen de 35 en 55 procent minder CO2 uitstoot dan vergelijkbare brandstofauto’s.
In de meeste gevallen kunt u met uw Mennekes laadkabels (type 2) overal te recht in Europa. Wees er wel op voorbereid dat deze kabels ook kapot kunnen gaan. Controleer daarom uw kabel altijd voor dat u op reis gaat of dat deze kabel nog in goede staat is.
U wilt namelijk niet erachter komen dat uw kabel kapot is wanneer u op reis bent. Voor de extra zekerheid besluiten daarom veel mensen om een extra 2e laadkabel aan te schaffen. Mocht de kabel dan tijdens uw vakantie of op een later moment kapot gaan, heeft u in ieder geval al een reserve in huis.
Daarnaast is het ook mogelijk uw elektrische auto via het stopcontact op te laden in de ergste noodsituatie. Een elektrische auto kan prima via een normaal stopcontact opgeladen worden als er geen openbaar oplaadpunt beschikbaar is.
Een mobiele thuislader komt pas echt tot zijn kracht als u uw bestemming heeft bereikt en hij de gehele nacht de kans krijgt om uw elektrische auto op te laden. Dit is namelijk een langzame vorm van opladen en wij raden deze aan om voornamelijk s' avonds toe te passen.