Uw winkelwagen bevat geen artikelen.
Uw winkelwagen bevat geen artikelen.
Geen CO2-uitstoot, aanzienlijk minder lokale luchtvervuiling en ultralage bedrijfskosten zijn de belangrijkste voordelen van elektrische auto's. Maar naast deze voordelen zijn elektrische auto's ook ontzettend snel. In bijna alle gevallen sneller dan vergelijkbare benzine- en dieselmodellen en zelfs heel snel in de meest extreme (en dure) gevallen. Een belangrijk kenmerk van elektrische auto's is dat hun aandrijflijnen eenvoudiger zijn dan die van een benzine- of dieselmotor. Er is veel minder vertraging, verspilde energie en traagheid dan dat je krijgt met een opstelling met interne verbranding, dus maximaal vermogen en koppel worden geleverd zodra het gaspedaal ingetrapt wordt.
Grote en kleine autofabrikanten hebben hiervan geprofiteerd door enorm snelle en krachtige elektrische supercars, hypercars en racewagens te produceren. Uitgangen van meer dan 1.000 pk en 0-100 km/u van twee seconden of minder zijn in deze context niet ongebruikelijk.
Hoewel veel van deze modellen ontwikkelingsprototypes zijn, ofwel extreem dure en exclusieve aanbiedingen voor beperkte oplage, wordt verwacht dat de technologie de komende jaren snel over zal gaan in meer toegankelijke elektrische auto's. Het is dus helemaal niet raar als jij binnekort in een snelle elektrische auto zit! Zorg er dan wel voor dat je altijd een laadkabel en laadpaal thuis hebt van Laadkabelwinkel.
De eerste volledig elektrische Aston Martin - exclusief de klassieke elektrische conversies die het bedrijf doet, te beginnen met de DB6 Volante - is dit, de Rapide E. Op basis van de benzine Rapide neemt de E het luxueuze, sportieve GT-karakter van die auto over en voegt een elektrische aandrijflijn. Hij is ontwikkeld samen met Williams Advanced Engineering en beschikt over een 65kWh-batterij en elektromotoren van 602bhp.
De acceleratie is indrukwekkend, met 0-100 in minder dan vier seconden. Een topsnelheid van 250 km / u wordt geclaimd. Er was een plan om 155 exemplaren van de Rapide E te bouwen in de fabriek van het bedrijf in St Athan, Zuid-Wales, voor een bedrag van ongeveer €250.000, maar veranderingen aan de top van het bedrijf hebben daar een rem op gezet - de Rapide zal dus slechts een concept blijven.
In tegenstelling tot sommige van de auto's op deze lijst, is de Taycan iets wat je vandaag echt kunt kopen - zij het voor een vrij hoge prijs. Het bewijst dat u vier volwassenen comfortabel kunt vervoeren, terwijl de bestuurder zich toch vermaakt met een aantrekkelijk rijgedrag en een zeer snelle acceleratie.
Het topmodel Taycan Turbo S-model komt uit met een sprint van 0-100 km / u in een Ferrari-lastige 2,8 seconden en haalt een top van een indrukwekkende 161 km / u, dus hij voelt zich meteen thuis op de autobanen van zijn geboorteland Duitsland. De Taycan gaat echter over meer dan alleen maar pure snelheid; hij biedt dezelfde voortreffelijke rijeigenschappen waar andere Porsches - van de benzine-aangedreven 911 tot de hybride Panamera - om bekend staan.
De traditionele Britse sportwagenfabrikant Lotus houdt niet op met zijn eerste elektrische model. De Evija (uitgesproken als 'E-vi-ya') verkoopt voor maar liefst €2 miljoen, met kopers die 1.972 pk krijgen, een 0-100 km / u tijd van minder dan drie seconden en een topsnelheid van 320 KM/u. Het eerste productiejaar is al uitverkocht.
In overeenstemming met de Lotus-traditie is de Evija zo licht mogelijk, omdat hij is gebouwd rond een koolstofvezel chassis en ook alle koolstofvezel carrosseriepanelen heeft. Een 'tunnel' door de carrosserie stimuleert de luchtstroom, terwijl een splitter aan de voorkant koellucht naar het accupakket van de auto leidt.
De genovation ziet eruit als een oude Corvette, maar de Genovation GXE is totaal anders onder zijn vertrouwde metaal. Het is een op maat gemaakt chassis en aandrijflijn ontwikkeld door Genovation, met voldoende vermogen voor een topsnelheid van 340 KM/u en een tijd van ongeveer drie seconden van 0-100.
Het bedrijf heeft gewerkt aan een vervolg op de auto op basis van de nieuwste Corvette die naar verluidt de eerste straatlegale elektrische auto is met een snelheid van 340 KM/u. De auto bereikt het nationale snelheidslimiet in minder dan drie seconden, terwijl een batterij van 61,6 kWh - verspreid over de auto om de gewichtsverdeling te beheren - een actieradius van ongeveer 285 kilometer zou moeten opleveren.
Met een aandrijflijn van Rimac beschikt de Pininfarina Battista over buitengewone prestatiecijfers die niet verrassend vergelijkbaar zijn met die van de C_Two hierboven. Vier elektromotoren produceren samen 1.873 pk en 2.300 Nm koppel; 0-100 km / u kost naar verluidt minder dan twee seconden, terwijl 0-186 mph in slechts 12 seconden wordt afgehandeld.
Een topsnelheid van 220 km / u is niet zo extreem stil als de C_Two, maar kopers zullen er waarschijnlijk niet om geven: de prachtige carrosserie van de Battista is gemaakt door een bedrijf dat verantwoordelijk is voor enkele van de mooiste Ferrari's die ooit zijn gemaakt. De Battista is misschien gewoon daarboven met de besten van hen.
Hij is nog niet te koop, maar de Tesla Roadster lijkt tot de supercars te behoren. De geclaimde cijfers spreken voor zich: 0-100 in 1,9 seconden. Het vermogen moet nog worden onthuld, maar het koppelcijfer zal naar verwachting een ongelooflijke 10.000 Nm bedragen.
De Roadster zal in 2022 in de verkoop gaan en zal worden aangedreven door drie elektromotoren en een 200 kWh-batterij die een actieradius van 1000 KM zou moeten geven - hoewel we ons voorstellen dat dat cijfer dramatisch zal dalen als u van plan bent om elke druppel van de opmerkelijke auto te gebruiken.
Het nieuwste product van de Kroatische fabrikant - beroemd gemaakt door de spraakmakende crash van The Grand Tour-presentator Richard Hammond in 2017 - de Rimac C_Two vervangt de Concept One en werd helemaal opnieuw ontworpen. Het vermogen wordt geleverd door vier wielmotoren die samen 1.888 pk en 2.300 Nm koppel produceren.
De prestaties zijn behoorlijk indrukwekkend: 0-100 duurt 1,85 seconden en de topsnelheid is 420 KM/u. De C_Two heeft een 120kWh-batterij die een rijbereik van 800 KM geeft, terwijl een lading van 80% in slechts een half uur kan worden bereikt met een snellader.
Een van de meest futuristisch ogende auto's op deze lijst is de Nio EP9, het vlaggenschip-supercar van een Chinese fabrikant die serieuze zaken betekent. In-wheel motoren zorgen voor vierwielaandrijving, de gladde carrosserie zorgt voor veel downforce en er is in totaal 1.341 pk beschikbaar. Hoewel oorspronkelijk gepland voor productie in beperkte oplage, lijkt het erop dat de EP9 nu gewoon zal staan als de technische showcase van het merk.
De titel van 's werelds snelste elektrische auto is de Buckeye Bullet 3. De auto is ontwikkeld door de Ohio State University in samenwerking met het Franse bedrijf Venturi om het wereldsnelheidsrecord voor elektrische auto's te veroveren op de beroemde Bonneville Salt Flats in september 2016. Het resultaat van hun inspanningen was 550 KM/u, dankzij twee afzonderlijke elektrische aandrijflijnen en een uiterst glad koetswerk met een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,13. Verdere pogingen tot record door het Buckeye Bullet-team gaan binnenkort plaatsvinden; een waterstofelektrische versie is ook in de maak.