Uw winkelwagen bevat geen artikelen.
Uw winkelwagen bevat geen artikelen.
Hét bekende euvel van de Tesla Model S en X tot en met bouwjaar februari 2018: Het gevreesde zwarte scherm.
Alle Tesla Model S en X geproduceerd tot en met februari 2018 hebben dezelfde centrale computer, de Media Control Unit versie 1 (MCU1). Deze MCU heeft 8GB opslag in de vorm van een Hynix EMMC Chip welke zich op een sub-assembly (printplaat) in de MCU bevindt.
Dit type chip kan een beperkt aantal schrijfacties aan. Het besturingssysteem, wat op de MCU draait, schrijft in grote mate data naar de EMMC-opslag weg. Gegevens en cache van oa Spotify, Google Maps en gebruikersprofielen worden op deze chip opgeslagen. Het updaten van de software heeft ook invloed, elke software-update is zo'n 1GB groot en beschrijft zo een behoorlijk deel van de opslag.
Hoe langer de auto in gebruik is hoe groter de kans wordt dat de chip de gegevens niet meer juist kan schrijven. Dit heeft als gevolg dat de gegevens niet meer juist gelezen kunnen worden: de EMMC chip is dan corrupt geraakt en de MCU zal dan niet meer correct functioneren.
Een corrupte EMMC chip kan zich op vele manieren uiten. Meestal begint het met regelmatige spontane reboots van het systeem. Of het opstarten duurt enkele minuten met een melding in het dashboard "wacht tot voertuigsystemen zijn opgestart". Wanneer de corruptie in een verder gevorderd stadium is dan zal het centrale scherm niet meer opstarten en zwart blijven. Er is dan soms wel nog interactie via de app mogelijk, maar soms ook niet. Wanneer je MCU op dit punt zit dan is het zaak om tijdig te handelen.
Is je auto jonger dan 8 jaar en heb je minder dan 160.000km gereden dan vervangt Tesla bij uitval van het scherm het Tegra dochterbord onder garantie. Zij demonteren het defecte onderdeel uit je auto en plaatsen een gereviseerde module met een nieuwe 64GB EMMC chip terug.
Echter: is je auto 8 jaar of ouder of heeft deze meer dan 160.000 km gereden dan vragen zij voor deze reparatie soms tot wel €700.
Bij ons hoef je geen weken te wachten op een afspraak mogelijkheid of wachten tot het onderdeel binnen is.
Wij vervangen in slechts 2 uur de EMMC chip voor je voor een verbeterde variant van het chipmerk Micron, welke groter (64GB i.p.v. 8GB) én sneller is dan het origineel van Tesla (merk Hynix).
Waarom een grotere chip gebruiken?
De extra ruimte op de chip wordt gebruikt als buffer waardoor er veel meer tolerantie in de chip komt en deze een veel langere levensduur krijgt dan de originele. Zo'n 7 maal langer dan de originele chip. Bij normaal gebruik levert dit een levensduur van meer dan 20 jaar op.
Het (de) solderen van de chip wordt gedaan door een door IPC gecertificeerde BGA rework specialist.
Bij alle reparaties worden de uitgelezen bestanden aan je beschikbaar gesteld: ofwel op een MicroSD kaart, ofwel via een online download link.
Let op: Wij bewaren de uitgelezen gegevens in principe niet op onze pc, server of cloud behalve wanneer je daar uitdrukkelijk om vraagt en toestemming voor geeft.
Nee, Tesla kan niet zien dat de chip vervangen is. Wij gebruiken sinds augustus 2020 precies dezelfde chip (Micron 64GB Automotive Grade) welke Tesla zelf ook gebruikt voor hun refurbished Tegra modules. Het vervangen van de EMMC chip heeft dus geen enkele effect op eventuele toekomstige service bezoeken of garantie claims.
Wij geven een onbeperkte / levenslange garantie op de chip en de uitgevoerde werkzaamheden.
Verzending van de MCU of de losse Tegra PCB per post is uiteraard ook mogelijk: Neem dan even contact met ons op voor de verzendinstructies.
Het is zelfs mogelijk een vooraf geprogrammeerde Tegra module van ons te ontvangen. U hoeft dan niet te wachten tot uw oude module door ons ontvangen is, de gegevens kunnen over-the-air naar de geruilde module overgezet worden.
Bij vooraf aangemelde reparaties kan deze normaal gesproken binnen 24 uur retour gestuurd worden. Wij versturen door heel Europa met DHL Express (levering binnen 24 uur).
Indicatie verzendkosten voor verzending Tegra PCB via DHL Express Binnen EU: €25 inclusief BTW. Buiten-EU: €50 exclusief BTW.
Wij hebben eventueel een uitgebreide werkplaatshandleiding beschikbaar welke het uitbouwen van de MCU uitlegt, neem contact met ons op om deze handleiding te ontvangen.
Wanneer het scherm al zwart is dan zijn er twee mogelijke scenario's:
1) De EMMC chip werkt nog maar is corrupt cq. er ontbreken stukken data.
2) De EMMC chip is totaal defect en er is geen enkele data meer van te lezen.
Het is helaas van buitenaf niet te zien welke van de twee scenario's het geval is, dat is pas te zien als de MCU bij ons in de test opstelling staat.
In 90% van de gevallen is scenario 1 het geval, alleen wanneer het scherm langere tijd (bijvoorbeeld langer dan een maand) op zwart is gegaan dan wordt de kans op scenario 2 wat groter.
In scenario 1 kan de MCU volledig werkend gemaakt worden. De ontbrekende gegevens worden aangevuld en de MCU zal weer functioneren zoals normaal.
In scenario 2 kan de MCU grotendeels werkend gemaakt worden. Alle functies zoals navigatie / muziek / airconditioning etc. zullen direct weer werken als normaal. Het enige wat niet direct zal werken is de VPN-verbinding met Tesla. Dit betekent dat de Tesla App geen verbinding meer kan maken met de auto en dat er geen software-updates geladen kunnen worden.
In geval van scenario 2 kun je er voor kiezen om de reparatie af te breken en de chip niet te laten vervangen. Er wordt in dit geval alleen een beperkte vergoeding gevraagd voor de diagnose.
Aanvullend kan er in scenario 2 voor gekozen worden om de originele chip naar een data recovery bedrijf te sturen. Dit kun je zelf doen, maar wij kunnen dat ook voor je doen.
Wanneer je voor deze optie kiest dan zorgen wij dat je MCU grotendeels werkend gemaakt wordt zodat je de auto meteen weer als normaal kunt gebruiken. Zodra de gegevens van het data recovery bedrijf binnen zijn (dat kan tot twee weken duren) kunnen wij op afstand deze bestanden in de auto plaatsen waarna de Tesla App weer zal functioneren.
Heb je een vraag of wil je meer informatie? Neem contact met ons op via email: info@laadkabelwinkel.nl of per telefoon +31403041027 (ook Whatsapp)
Betaling kan zodra de reparatie voltooid is via Bank overboeking, Creditcard, iDEAL, KBC/CDB/Belfius, Giropay/Sofortueberweisung, Cartes Bancaires.
General
|
|
Gewicht (kg) | 0 |
---|
Er zijn nog geen reviews